Diagnose stellen bij storing auto 8 februari 2023
Help, er brandt een storingslampje in mijn auto! Een veel gehoorde klacht als iemand ons belt of aan de balie staat. Onze eerste vraag is dan altijd of het lampje rood of oranje is. Bij rood, direct stoppen en niet meer verder rijden! Deskundige hulp ter plaatse is noodzakelijk.
Bij een oranje lampje is er ook iets aan de hand, maar er is geen acuut gevaar. Je mag er kort mee doorrijden, zodat je op een veilige plaats kunt (laten) onderzoeken wat er loos is. In je dashboard zitten veel waarschuwingslampjes die oranje kunnen branden, maar in dit artikel gaan we het specifiek over één lampje hebben: het storingslampje van het motormanagement systeem of kortweg het motorstoringslampje.
In dit artikel over storingen uitlezen en diagnose stellen leggen we uit:
- Waarom het motorstoringslampje van je auto gaat branden;
- Wat wij doen als je auto een storing of foutmelding heeft;
- Waarom het soms zo veel tijd kost om een storing op te lossen;
- Wat de kosten zijn van een auto uitlezen en diagnose stellen.
Waarom het motorstoringslampje van je auto gaat branden
Het motorstoringslampje gaat branden zodra de computer van het motormanagement systeem een fout heeft herkend. Dit systeem regelt het functioneren van de motor en controleert continue de samenstelling van de uitlaatgassen.
Het motormanagement van moderne auto’s is bijzonder complex, waardoor een storing veel verschillende oorzaken kan hebben. Wil je voorbeelden? De EGR klep, MAP sensor, lambdasonde, brandstofinjector, bobine, nokkenasversteller, gasklephuis, drukverschilsensor. Mooie scrabblewoorden, maar voor de meeste auto eigenaren techneutentaal.
Niet alle storingen hebben een technisch falen als oorzaak. Een mooi voorbeeld is de steenmarter. Die is gek op bougiekabels, slangen en bedrading onder de motorkap. Ook dat geeft vaak een brandend storingslampje.
Lees hier wat de meest voorkomende lampjes op je dashboard betekenen
Wat wij doen als je auto een storing of foutmelding heeft
Zodra je een afspraak maakt of je auto bij ons brengt zal de service adviseur je allerlei vragen stellen. Welk lampje brandt en welke kleur heeft het? Brandt het continue of af en toe? Merk je ook iets vreemds aan je auto? Hapert de motor of komt je auto moeilijk op snelheid? De diagnose begint al bij het eerste contact met onze service adviseur.
Zodra je auto in handen van een van onze monteurs is gaat hij met de informatie van de service adviseur op onderzoek uit. Hij sluit geavanceerde diagnoseapparatuur aan op de OBD-poort (On Board Diagnostics) van je auto en kan hiermee alle data van de computers in je auto uitlezen.
De belangrijkste data waar hij naar op zoek gaat is het storingsgeheugen. Hierin staan de foutcodes die worden opgeslagen nadat het storingslampje is gaan branden. Een foutcode geeft de monteur informatie en richting wat de oorzaak van de storing is.
In het meest ideale geval is de oorzaak snel gevonden en snel opgelost. Een voorbeeld: de monteur leest foutcode P0301 (Cilinder 1 Misfire) uit. Dat betekent in normaal Nederlands dat cilinder 1 niet heeft gewerkt. Hij verdenkt dat de bobine defect is, meet deze door en de bobine is inderdaad defect. Hij vervangt deze, wist het storingsgeheugen en maakt een proefrit. Klaar!
Waarom het soms zoveel tijd kost om een storing op te lossen
Meestal is een storing eenvoudig op te lossen, zoals we in het vorige voorbeeld hebben uitgelegd. Helaas komt het ook regelmatig voor dat het allemaal niet zo makkelijk gaat en er veel zoektijd gaat zitten om de oorzaak te vinden.
De foutcode P0301 in ons vorige voorbeeld kan ook andere elektronische oorzaken hebben zoals een defecte bougie of bougiekabel, brandstofinjector, bedrading of zelfs de computer kan stuk zijn. Ook mechanische defecten zoals compressieverlies of een lekkage in het luchtinlaatsysteem kan deze storing veroorzaken.
“Diagnose stellen gaat zoals een arts ook te werk gaat. Je begint met vragen stellen, doet onderzoek en de behandeling start met de meest voor de hand liggende oorzaak”
Het oplossen van een storing is dus niet altijd even eenvoudig. In feite wordt iedere storing opgelost door het uitsluiten van mogelijke oorzaken. Stapje voor stapje controleert en test de monteur deze mogelijke oorzaken en komt zo steeds dichter bij de oplossing.
Bij complexe storingen komt ook wel eens voor dat een verdacht onderdeel niet goed te testen of door te meten is. In dat geval zal het onderdeel moeten worden vervangen zonder dat er een 100% garantie is dat de storing daarmee is verholpen. Dat is niet leuk om te vertellen, maar wel de werkelijkheid. Uiteraard nemen we dergelijke stappen uitsluitend na goed overleg.
Werkplaatsafspraak maken
Wat de kosten zijn van een auto uitlezen en diagnose stellen
Zoals we al eerder beschreven kan een storing meestal eenvoudig worden opgelost, maar het komt ook regelmatig voor dat het ingewikkelder is om tot de oplossing te komen. Daarom is het lastig om je vooraf een prijsopgave te geven.
Ondanks dat we je vooraf geen totaalbedrag kunnen noemen willen we voorkomen dat je achteraf een gepeperde rekening krijg waarvoor je geen toestemming hebt gegeven. Daarom overleggen we vooraf met je hoeveel tijd (en dus geld) we maximaal mogen besteden aan het zoeken naar de oorzaak van de storing.
Meestal spreken we maximaal één of twee uur af, voor de meeste storingen is dat ruim voldoende. Is deze afgesproken tijd verstreken en de oorzaak is nog niet duidelijk dan bespreken we de vorderingen met je en welke stappen er verder nog nodig zijn. Vervolgens spreken we weer een maximale extra zoektijd met je af.
Wij beschikken over de juiste diagnoseapparatuur en specialistische kennis om je auto uit te lezen en diagnose te stellen, ongeacht welk merk je rijdt. Een foutmelding resetten kan iedereen, maar om te zorgen dat complexe storingen worden opgelost en dat je auto weer optimaal functioneert vraagt kennis en vakmanschap. En laten wij die nu in huis hebben!
Ik heb nog een vraag en wil contact