Winterbanden of toch all-season banden? Alle voor- en nadelen op een rij 25 oktober 2021

Nog even en het is weer tijd voor de bandenwissel. We stappen dan massaal over van de zomerbanden naar de winterbanden. Tenzij je op all-season banden rijdt. Dan is een bezoekje aan de garage niet nodig. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van all-season banden en wat zijn de verschillen met de vertrouwde winterband? Hieronder vertellen we je precies welke band in jouw situatie de beste keuze is.

Wat voor jou het beste is, hangt grotendeels af van de manier waarop je je auto gebruikt. Hieronder leggen we uit welke band in welke situatie het beste is.

Een stapel met winterbanden

Verschil winter-, zomer- en all season banden

Voordat we ingaan op welke band voor jou de beste optie zou zijn, leggen we eerst het verschil uit tussen deze banden.

Winterband

De samenstelling van het rubber van een winterband is soepel en blijft dat ook bij lage temperaturen. Dat zorgt voor goede grip op het wegdek, omdat die veel contact maakt met het wegdek. Daarnaast zit er op een winterband een grof profiel met lamellen. Lamellen zijn kleine inkepingen in het profiel die ervoor zorgen dat de band veel meer grip heeft tijdens optrekken en afremmen. Ideaal bij modder, sneeuw en regen. Bij warmere temperaturen slijten winterbanden door het zachte rubber juist sneller en hebben ze minder grip. Ze worden dan eigenlijk te zacht. 

Zomerband

De samenstelling van het rubber van een zomerband is wat harder, waardoor deze goed grip blijft houden bij warmere temperaturen. Al vanaf 7 graden Celsius. Ook zit er op een zomerband een speciaal profiel (met groeven) dat regenwater goed afvoert. Zomerbanden zijn stiller en slijten bij hogere temperaturen minder snel dan winterbanden.

All season band

De all season band, of vier seizoenen band, combineert eigenschappen van winter- en zomerbanden. In de winter hebben ze meer grip dan zomerbanden en zomers meer grip dan winterbanden. Maar de all season banden overtreffen winter- en zomerbanden niet in hun specifieke eigenschappen.

Verschil tussen zomer- winter- en all season band

Voor wie zijn winterbanden de beste optie?

Wanneer je het gewoon goed voor elkaar wilt hebben en geen concessies wilt doen op het gebied van veiligheid, rijbeleving en comfort. Maar ook als je veel kilometers per jaar rijdt, dan zijn winterbanden voor jou een goede optie. Je bent dan veel op de weg dat het goed is om te zorgen voor het meest optimale voor zowel je veiligheid als je portemonnee. En dat zijn toch de winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.

In veel landen zijn winterbanden verplicht in de winter. Ga je op wintersport, dan raden wij aan om winterbanden onder je auto te laten monteren. Je wilt niet halverwege een besneeuwde pas vast komen staan. Kijk sowieso voordat je vertrekt welke eisen een land stelt aan jouw auto. Mogelijk moet je naast winterbanden ook verplicht sneeuwkettingen, veiligheidshesjes, een brandblusser of een gevarendriehoek bij je hebben.

Voor wie zijn all season banden de beste optie?

Als je niet zoveel kilometers rijdt dan kun je erover nadenken om met all season banden te gaan rijden. Ook in Nederland kunnen extreme weersomstandigheden voorkomen (lees temperatuur boven 30 graden of veel sneeuwval), maar mogelijk ga jij dan niet eens de weg op. Als je veel meer dan 15.000 km per jaar rijdt, dan zijn all season banden duurder om mee te rijden. Dit komt doordat ze sneller slijten.

Alle voordelen van all season banden

All season banden hebben twee belangrijke voordelen.

1. Minder gedoe
Je hoeft niet van banden te wisselen in het voor- en najaar, dit scheelt je tijd en geld. Ook hoef je niet twee sets banden te hebben. 

2. Allround
Bij verschillende weertypes doet deze band het goed. Het is een allround band, die het bij ons Hollandse weertype goed doet. Vergelijk het met een gemiddeld presterende scholier. Hij komt goed mee, maar blinkt nergens in uit.

Alle nadelen van all season banden

Dit zijn de vier voornaamste nadelen van all season banden.

1. Het is geen winter- of zomerband
Het grootste nadeel van all season banden is dat het geen winterbanden zijn, maar ook geen zomerbanden. Hierdoor heb je minder grip met winters weer of echt warmere temperaturen. Ook slijten de banden sneller bij warmte.

2. Naar het buitenland
Niet alle landen zien een all season band als winterband. In bepaalde landen waar winterbanden verplicht zijn, mag je wel rijden met banden die een 3PMSF-symbol (Three Peak Mountain, Snow Flake) hebben. Dit geldt bijvoorbeeld in Duitsland en Oostenrijk.

Een winterband op velg

3. Meer slijtage
Een all season band slijt sneller dan een zomerband in de zomer. Dit komt door de samenstelling van het rubber. Wanneer je meer rijdt dan 15.000 km per jaar kan het financieel al interessanter zijn om te gaan werken met winter- en zomerbanden.

4. Veiligheid
Met een all season band heb je een langere remweg dan met zomer- of winterbanden. Zowel bij kou als bij warmte. Het scheelt soms echt een aantal meters. Het is belangrijk om je rijstijl aan te passen en hier rekening mee te houden om veilig te blijven rijden.

Veelgestelde vragen over all-season banden

Wat is de minimale profieldiepte voor all season banden?

Voor alle soorten banden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm. De vraag is of je hiermee wil rondrijden. Minder profieldiepte betekent minder veiligheid doordat je minder grip en afvoer van water hebt. Voor bijvoorbeeld winterbanden wordt als advies aangegeven om deze bij 4 mm diepte te vervangen. Dit kun je ook aanhouden voor all season banden.
Nog goed om te weten dat in sommige landen een winter- of all seasonband met minder dan 4 mm profiel niet meer gezien wordt als winterband.

Hoe lang gaan all season banden mee?

Dat is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van de band, je rijstijl, wat voor soort auto je hebt, de weersomstandigheden en het aantal kilometers wat je rijdt. Om hier een eenduidig antwoord op te geven is erg lastig. De ANWB doet jaarlijks onderzoek naar banden. Via deze link kun je veel informatie vinden over slijtvastheid van verschillende merken en type all season banden.

Mag ik met all season banden op wintersport naar landen als Duitsland en Oostenrijk?

Dit hangt af van het soort all season band wat je onder je auto hebt. In Duitsland worden all season banden tot 31 september 2024 met alleen het M+S teken (modder + sneeuw) nog geaccepteerd. De productiedatum van de band moet dan wel voor 1 januari 2018 zijn. Voor banden na deze productiedatum en voor Oostenrijk moet er naast de M+S tekens, ook het teken van de berg met het sneeuwvlokje op staan (alpine symbool).

Kijk ook nog goed naar de profieldiepte van je banden. Bij minder dan 4 mm profieldiepte wordt dit in sommige landen niet meer gezien als geschikte winterband.

Wat is de juiste bandenspanning voor all season banden?

Dit is per auto verschillend en kunnen wij niet een eenduidig antwoord op geven. Je kunt de juiste bandenspanning voor jouw auto vinden in het instructieboekje van je auto of op een sticker in de auto zelf (deurstijl of tankdop).

Wat betekent het M+S symbool op mijn band?

M staat voor Modder en S voor Sneeuw. Let op, dit betekent niet automatisch dat het een winterband is. De M+S symbolen zijn niet-beschermde symbolen en kun je op zowel winter-, all season als zomerbanden aantreffen. Voor personenauto’s geldt een Europese norm (ECE-R-30). Hierin staat vastgelegd welke symbolen of markeringen op een band gebruikt mogen worden.

Wat betekent het sneeuwvlokje op mijn band?

Dit sneeuwvlokje betekent dat de band geschikt is voor echt winterse omstandigheden. Het is het alpine symbool, ook wel bekend als het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain, Snow Flake) hebben. Of in het Nederlands “drie toppen met een sneeuwvlok op een band”.

Hoe herken ik all season banden?

Je herkent all season banden aan het profiel en aan de A/S codering (all season) op de zijkant van de band. Sommige fabrikanten zetten er nog andere tekens op, zoals een zonnetje, regendruppels of een sneeuwvlok. Als je twijfelt wat voor soort banden je onder je auto hebt, kunnen wij altijd even met je meekijken.

Zijn all season banden duurder dan winterbanden?

All season banden zijn meestal iets goedkoper dan winterbanden, maar wel duurder dan zomerbanden. Dit is natuurlijk afhankelijk van het merk en type band. Als voorbeeld een all season band met een veel voorkomende bandenmaat (185/65/R15). Deze kunnen wij voor je leveren vanaf 94 euro per stuk, inclusief BTW en montage. Een winterband voor deze bandenmaat is vanaf 104 euro.

Wil je weten welke banden voor jou de juiste keuze zijn? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact met ons op voor advies

HomeNieuwsWinterbanden of toch all-season banden? Alle voor- en nadelen op een rij